Op Twitter:

zaterdag 28 januari 2012

Typemachines

Typemachine voor de iPhone

In een reactie van Flow op mijn tweet over bovengenoemde app, lees ik dat het komende nummer een artikel over typemachines bevat. Leuk! Ik had wel wat met die apparaten.

Als kind mocht ik op typecursus. Kwam er zo'n man van Scheidegger aan de deur met een grote, zware koffer. Daarin zat de machine die ik in bruikleen zou krijgen. Nergens een letter te bekennen, want het volledige alfabet was afgedekt met gekleurde plastic dopjes. Een oefenboek zat erbij en dat begon met de wijsvingers op een vaste plek: fff fjf ffj jff jfj fjjffjffj. Ondanks dat mijn kleine pinkjes de logge toetsen nauwelijks kregen ingedrukt, stortte ik me dolgelukkig op de machine en de lessen. Trouw bezocht ik de instructiedagen in het buurthuis. Het examen leidde tot een diploma met hoge cijfers, een trots gevoel en een levenslange beheersing van het blind typen. De eerste ervaring met een elektronische typemachine herinner ik me ook nog goed. Het gemak van die lichte aanraking der toetsen! Het genot van de Backspace-toets op mijn eerste pc!

En nu, jaren later, leer ik op de iPad snel typen met TWEE vingers. Leve de techniek. Ha. U begrijpt: uit nostalgische overwegingen moest en zou ik bovengenoemde app downloaden. En de nieuwe Flow wordt uiteraard ook weer een must-have.

3 opmerkingen:

  1. Nostalgie... al zou ik voor geen goud meer willen typen op mijn 1e typemachine. Met 10 vingers typen doe ik nog steeds op de laptop. Toen ik mijn eerste baantje kreeg zei mijn collega: 'Met 10 vingers typen houd je vast niet vol'. Wel dus en al 34 jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 'm gedownload. Superleuke app. En oja, ik heb ook een echte schrijfmachine gekocht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net als de dames van Flow. :)
    Leuk, zeg! Zit er nog wel een lint in? Of is ie om gewoon gezellig weg te zetten?

    BeantwoordenVerwijderen