Op Twitter:

zaterdag 28 mei 2011

Step to the beat (Wii)

Er is veel rommel uitgebracht voor de Wii-spelcomputer. Tegelijkertijd zijn er juweeltjes van games die nauwelijks de aandacht krijgen die ze verdienen. Of erger: bijna nergens verkrijgbaar zijn.
Step to the beat is zo'n spel (in Amerika heet de fitnessgame Walk it out). Het heeft de kaft en de trailer niet mee en lijkt gericht op kinderen, terwijl ouders en grootouders er zo mogelijk meer plezier aan beleven. Te oordelen naar de honderden reacties op bijvoorbeeld Amazon.com. Mensen die niet buiten kunnen of willen wandelen, extra beweging zoeken of af willen vallen. Daar zijn trouwens veel succesverhalen over te vinden en dat kan ik me goed voorstellen. Step to the beat is zó leuk, dat de meest bewegingsloze luiaard met plezier zijn of haar comfortabele stoel verlaat. Waarmee ik overigens niet beweer dat zwaardere mensen luiaards zijn.

In Step to the beat verken je marcherend een nog kaal eiland. Als je in het ritme van de muziek loopt, verzamel je punten en daarmee koop je gebouwen, bomen, nieuwe muzieknummers, regenboog-onderdelen en andere items die te vinden zijn in capsules op het scherm. Hoe vaker je loopt, hoe meer het eiland tot leven komt. De game is op allerlei gebieden aan te passen, zodat het wandelen voor iedereen een uitdaging blijft. Nou ja, wandelen... Sommige nummers zijn van zo'n vlot tempo voorzien, dat het joggen voor menig zweetstraaltje zorgt. De game is te spelen met de afstandsbediening en Nunchuck, waarbij de Nunchuck in een broekzak de bewegingen van je been registreert; maar ook met het Wii-balance board of de Dance Dance Revolution-dansmat. De minitrampoline komt trouwens ook geweldig van pas.

Er zijn maar twee problemen: het spel is zó verslavend dat je niet kunt stoppen. Nog duizend stappen en je kunt eindelijk die brug bouwen die je naar dat nog onontdekte gebied brengt. Nog vijfhonderd stappen en je kunt het strand op bij zonsondergang. Dat half uurtje blijkt ongemerkt uitgelopen naar twee uur. Het tweede probleem: de game is pas in 2010 verschenen, maar blijkt bijna nergens meer te koop. Zelfs Bol.com heeft 'm niet meer. Zo te zien ligt er alleen nog een klein voorraadje bij Nedgame.nl, waar ik mijn exemplaar ook vandaan heb. Ik kom tot dezelfde conclusie als vele anderen: van alle goede fitnessgames voor de Wii is Step to the beat één van de leukste. Ondanks de cartoonstijl.

3 opmerkingen:

  1. Wat geweldig dat zich op Facebook al een koper meldde naar aanleiding van mijn enthousiasme. Bedankt, H.! Ik heb geen aandelen.

    Had ik al verteld dat het spel ook met twee personen te spelen is? En mini-games bevat? Die heb ik nog niet eens bekeken. En dat is nieuw. De game biedt zelf genoeg en heeft geen extra's nodig. De strafpunten voor het uit de maat lopen zijn uit te schakelen en dat is in het begin aan te raden, zodat je ook even stil kunt staan en items makkelijker aanklikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Karin,
    Het spel is heel erg leuk. Mijn probleem is, dat ik de laatste capsules nergens kan vinden en dus alleen maar regenbogen verzamel tijdens het lopen. De huizen etc, zijn allemaal al verzameld.......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem: daar heb ik eens iets over gelezen. Heb je al gekeken in het Stadion (daar waar je ooit begonnen bent met het spel)?
    Wat dan nog een mogelijkheid kan zijn, is dat je op verschillende tijden moet checken. Hiervoor zou je de tijdcapsules kunnen gebruiken. Ik meen me nl. berichtjes te herinneren dat je bepaalde capsules alleen op bepaalde tijden kunt vinden.

    Succes! Ik ben zelf nog niet zo ver. Maar jij mag in ieder geval trots op jezelf zijn. :)

    BeantwoordenVerwijderen