Op Twitter:

maandag 20 mei 2013

Tafel 246

Tafel 246

Het was lang geleden dat we hier waren. We streken neer aan tafeltje 246, Erik in de schaduw, ik in de tijdelijke zon. Koffie, daar hadden we zin in. Het was rustig op het terras. Om de hoek zaten een paar mensen en bij de open deur zat een man koffie te drinken, shag te roken en om zich heen te kijken. Er kwam niemand om onze bestelling op te nemen en uiteindelijk liep Erik naar binnen om zelf koffie te halen. De man bij de deur was ook net naar binnen gegaan. Daar bleek hij de al-dan-niet-eigenaar te zijn.
"Ik kom zo bij u," zei hij tegen Erik.
We zaten weer tegenover elkaar. Te kletsen, te wachten, te smachten. De al-dan-niet-eigenaar kwam op zijn gemak naar buiten met een brandende vuilniszak in een afvalbak, zette die midden op het terras en bluste het vuur met koffie en bier. Ik spoedde me uit de rook. De bak werd weggehaald door een jongen in een net werktenue en de al-dan-niet-eigenaar verdween naar binnen.
"Was 't eigenlijk druk binnen?" vroeg ik aan Erik.
"Niemand," zei hij.

Vanaf het hoekterras kwam een man in een rolstoel gereden. Hij rolde richting open deur, klaagde dat het veel te lang duurde en dat hij onderhand weleens een glas wijn wilde. De al-dan-niet-eigenaar stond hem te woord, haalde op zijn gemak een wijntje, liep langs ons het hoekje om, ging bij de besteller zitten en stak een nieuw rokertje op. Erik wilde binnen nog één poging tot bestellen doen, maar ik wilde weg van tafel 246. Naar een ander terras. Naar koffie. Met warm appelgebak. Binnenkort nog maar eens poolshoogte nemen. Zien of het de crisis is, die op die leuke plek heeft toegeslagen. Of er misschien geen drank meer in huis is. Of dat de laatste restjes als bluswater zijn gebruikt. Daar in Etten-Leur.

4 opmerkingen:

  1. hoi karin ,
    was je in etten leur??
    in het centrum??,wij wonen daar op steenworp vandaan
    gr christel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Christel,

    Ja, bij een café-restaurant waarvan ik de naam vergeten ben. Iets met een paard. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tja deze al-dan-niet-eigenaar had de loterij gewonnen vermoed ik....geen zin meer in een extra centje en...............een brandje nodig om wat licht in zijn luxe-luie leventje te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen