Op Twitter:

donderdag 7 april 2011

Ik houd van Hachi

Als ik een mailtje van bol.com krijg over dvd-aanbiedingen, doe ik wat ik eigenlijk nooit doe: even snuffelen tussen de films. Ik klik naar een tweede pagina en mijn oog valt op een titel. Hachi. Hachi? Hè? Waar ken ik die naam van? Ik bekijk de foto op de kaft en lees de beschrijving. Krijg nou wat. Ik heb net over Hachi gelezen in Het verhaal van Edgar Sawtelle! Mijn boek, dat bijna uit is en dat ik pas op de helft ben gaan waarderen, beschrijft de bijzondere Sawtelle-honden en het leven van Edgar: een jongen die niet kan praten en die door omstandigheden op de vlucht slaat met de honden uit het nest dat hij getraind heeft. In een archief vindt Edgar oude brieven van zijn grootvader en in één van die brieven wordt het waargebeurde en aandoenlijke verhaal van de Japanse hond Hachiko verteld. Een indringend verhaal over loyaliteit. Wat een toeval dat deze Hachi in korte tijd twee keer op mijn pad komt.

Ik bekijk de trailer en aarzel geen moment. Die film moet ik zien. Heeft u zakdoekjes in huis? Dan kan ik u - the day after - verzekeren dat u Hachi eveneens moet zien. Zelfs als u niet van honden houdt. Net als ik.


1 opmerking: