Op Twitter:

dinsdag 7 juni 2011

De farmaceutische industrie

'Sodeju,' zeg ik tegen Erik als ik zijn plastic tasje van de apotheek uit belangstelling bekijk. Een grootverpakking doosjes, nog meer doosjes, nog meer doosjes en een tube.

Erik legt uit dat hij drie soorten medicijnen al had. Daar heeft hij een nieuwe voorraad van meegekregen. Oké, die leg ik even apart. Ik weet hoe hij altijd tegen pillen is geweest en moeite had om aan die drie verplichte soorten vast te zitten. Vooral omdat hij zich zonder die rommel eigenlijk beter voelt. Ik bekijk de rest en haal de herhalingsrecepten en stapel bijsluiters uit de tas.
Hij heeft - in een acute, maar hopelijk tijdelijke situatie - maar liefst vijf nieuwe medicijnen meegekregen, waarvan één zalf. Vier nieuwe soorten pillen! Het is maar goed dat mijn lieverd zelf overal achteraan belt, want vandaag heeft hij een arts aan de telefoon die zegt dat hij meteen met één van die doosjes moet stoppen. Anders is het vragen om een hoge bloeddruk en een maagzweer. Zoiets lazen we al in de bijsluiter. Evenals de suggestie om de arts te bellen bij bepaalde bijwerkingen. Die zijn namelijk te verhelpen. Met weer andere medicijnen.

3 opmerkingen:

  1. Je moet zelf dus altijd alert blijven. Schrijnend is het daarom als je een beetje in de war bent vanwege ouderdom bijv. en je krijgt een pil met codeine voorgeschreven tegen een hoestje, waar de dokter klakkeloos herhalingsrecepten voor geeft. Daardoor wordt een longontsteking onderdrukt met alle gevolgen van dien. Gelukkig wel goed afgelopen hoor!

    Wens Erik maar sterkte toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar echt gebeurd, dus? ...
    Dank! Ik moet wel zeggen dat de pillen lijken te werken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het verhaal niet verzonnen. Het is werkelijk gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen