Op Twitter:

woensdag 13 juli 2011

Testing, testing, asjemenou

Steeds meer mensen ontwikkelen gezondheidsklachten waar geen oorzaak voor gevonden wordt en krijgen te horen dat het allemaal tussen de oren zit (Lees: inbeelding. Want psychische oorzaken zijn meestal ook niet aan te wijzen). Een steeds groter wordende groep claimt gevoelig te zijn voor electromagnetische velden. Straling van mobieltjes, Dect-telefoons en GSM- of UMTS-masten. Het boek Onzichtbare risico's in het draadloze tijdperk maakt veel duidelijk over dit onderwerp. De video's op het YouTube-kanaal van Arjunus geven ook veel informatie.

Zelf heb ik een tijd geleden mijn magnetron en Dect-telefoon al weggedaan. Maar hoe zit het eigenlijk met al die GSM- en UMTS-masten rondom mijn flat? Aan de overkant van de straat staan er twee. Een paar meter links van mij straalt de volgende en een wandeling van zo'n dertig seconden brengt de vierde mast in beeld.
Door een toevallige samenloop van omstandigheden, kreeg ik de kans om een en ander eens te laten testen en meten. Ik ben het even vergeten, maar ik geloof dat we het hier hebben over uW/m2 (microwatt per m2).

Mij is verteld dat een waarde van ongeveer 5 normaal is. In mijn woon- en slaapkamer sloeg de meter echter uit naar 200. Asjemenou. Gelukkig kan die straling he-le-maal geen kwaad. Volgens de overheid tenminste. En de telefoonmaatschappijen. Grappig is wel dat die laatste groep heeft laten vastleggen dat gezondheidsklachten nooit een reden mogen zijn om die masten te verwijderen. Slimmeriken. Sie haben es gewusst.

(Met dank aan I. en J.)

2 opmerkingen:

  1. Vorige week las ik in de krant dat bomen in de buurt van deze masten afwijkingen vertonen aan de bast en takken; spreekt voor zich.

    Ik ga maar emigreren naar een onbewoond eiland, want hier wordt je niet vrolijk van
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad. Dat het effect heeft op de natuur, heb ik ook ergens gelezen. Toch wordt het nog grotendeels ontkend.

    Ik ga met je mee, Anitah. :)
    Wat ik heel goed vond van de man die gisteren kwam testen, is dat hij zegt dat we de ontwikkelingen niet tegen kunnen houden. En dat we onze mobieltjes ook moeten kunnen blijven gebruiken. Maar we kunnen blijkbaar wel iets doen om de hoeveelheid straling te verminderen of in ieder geval het effect op ons lichaam. Ik ben heel benieuwd.

    Wordt vervolgd!

    BeantwoordenVerwijderen