Op Twitter:

maandag 29 november 2010

Met open ogen (4) - Monsanto, vervolg

Gisteren zag ik bij de VPRO een stuk van de uitzending over Slow Food. Terug naar de basis, naar gezond, authentiek en lokaal eten.

Net daarvoor had ik een bericht gelezen over de melk in Amerika. Een artikel van de Amerikaanse arts Dr. Mercola begon met de vraag: 'Is uw ijsje gemaakt met Monsanto's groeihormonen?'
Het verhaal is al langer bekend. Veel koeien worden ingespoten met het groeihormoon rBGH, waardoor ze meer melk produceren. Lees: geld. Dat ze ziek worden, uierontstekingen krijgen (lekker pus in de melk) en eerder sterven, doet er niet toe. De aanwijzingen dat rBGH gelinkt kan worden aan borstkanker (evenals prostaat- en darmkanker), ook niet.

Gelukkig is dit hormoon in veel landen verboden. Maar in Amerika is de goedkeuring voor het gebruik via slinkse wegen doorgedrukt. Het machtige Monsanto ging nog een stap verder: het is bij rBGH-vrije melk verboden dit op het etiket te vermelden. Consumenten moeten natuurlijk geen keuze hebben. En als men toch die melding maakt, is men verplicht eronder te zetten dat er geen verschil is tussen melk mèt en zonder rBGH. Wat, zo is duidelijk, een leugen is.

Twee reporters van Fox News zaten bovenop het verhaal, maar werden - toen ze de waarheid niet wilden veranderen - ontslagen. Fox News kon het zich niet veroorloven aangeklaagd te worden door Monsanto en bovendien kon het tv-station de inkomsten van Monsanto's reclamespotjes niet missen. Lang leve de media, die ons vertellen wat goed voor ons is. Zo hebben wij ons door alle campagnes toch ook laten aanpraten dat de griepprik goed voor ons is? Rest mij nog twee woorden: Financiële. Belangen.

Oh. En Monsanto? Ik zei toch al dat dit machtige bedrijf nu ook in Nederland opereert?

3 opmerkingen:

  1. Als die producenten hun eigen melk drinken, sterven ze vanzelf uit.
    Nadeel: Wij gaan mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gisteren stond er ook een artikel van in de Volkskrant. Geiten die eten van restanten van genetisch gemanipuleerd graan gaan eerder dood en hun organen schijnen dan zwart te zijn van niet verteerd voedsel. Als dat geen bewijs is.
    Gruwel, geld eerst en dan gezondheid. Ik draai het liever om (ik ben net genezen van borstkanker).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt, Anitah. Ik ga kijken of ik dat artikel online kan vinden.

    Fijn te lezen dat je genezen bent! Ik wens je een goede gezondheid (het allerbelangrijkst in een mensenleven, volgens mij).

    BeantwoordenVerwijderen